Križovatka I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru bola financovaná za
sedem miliónov eur ako jeden z projektov Operačného programu Integrovaná
infraštruktúra. Podľa ministra sa na nej denne vytvárali kolóny. Keďže
ide o jeden z dôležitých ťahov cez Prešov ďalej na východ, rezort
pripomenul, že bolo nevyhnutné investovať zdroje do zlepšenia parametrov
tejto cesty. „Kým nebude hotový celý úsek rýchlostnej cesty R4 až po
Kapušany, pomôžu dopravu v meste zlepšiť aj tieto opatrenia na už
existujúcej ceste,“ povedal Érsek s tým, že stavba bude odovzdaná o mesiac.
Aktuálne realizujú dokončovacie práce. „Došlo k rozšíreniu
existujúcej cesty I. triedy, boli urobené opatrenia na to, aby sa
skomfortnili životné podmienky aj obyvateľom mesta – postavila sa
protihluková stena, dva nové mostné objekty, opravilo sa železničné
priecestie, opravili sa chodníky súvisiace s cestou a takisto pribudla
cyklotrasa, ktorá je za protihlukovou stenou,“ uviedol generálny
riaditeľ spoločnosti Eurovia SK Róbert Šinály. Rekonštrukcia bola
naplánovaná na 18 mesiacov. S prácami začali vlani v júni.
Čo sa týka prác na stavbe juhozápadného diaľničného obchvatu mesta
Prešov, aj tie podľa Érseka pokračujú v súlade s harmonogramom, pričom
dodávateľ deklaruje dokončenie diaľnice v júni 2021. „V súčasnosti
najdôležitejšou stavbou na kritickom úseku cesty je výstavba križovatky
Vydumanec. Je to mimoriadne technicky zložitá križovatka, ktorá sa
v takomto rozsahu na Slovensku ešte nebudovala,“ dodal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin.
Podľa Šinályho sa na ňu napájajú dva diaľničné úseky, ako aj cesty I., II. aj III. triedy. „Je
to veľká spleť križovatiek, nie je to riešené jednou kruhovou
križovatkou. Zo všetkých smerov sú navádzacie komunikácie na ostatné
smery, takže bude to pre jazdu veľmi komfortná križovatka, trošku
náročnejšia pre orientáciu,“ vysvetlil.
Na stavbe realizujú výstavbu nosných konštrukcií mostov. Začali sa aj
práce na zakladaní protihlukových stien. V tuneli Prešov, ktorý bol
prerazený o tri mesiace skôr, ako predpokladal harmonogram, vykonávajú
betonáž sekundárneho ostenia. Na stredisku správy a údržby realizujú
výstavbu prevádzkovej budovy a budovy pre policajtov, násypové a
zárezové svahy sú už čiastočne zahumusované.
Érsek pripomenul, že ide o jednu z najväčších aktuálne realizovaných
stavieb v Prešove, pričom ďalší obchvat Prešova je rovnako vo výstavbe. „Myslím
si, že pokiaľ sa toto všetko postaví, v Prešove bude na 30 rokov pokoj
s cestami. Dúfam, že aj ostatné stavby pôjdu tak ako táto,“ uviedol minister.